Çocuklar için Felsefe, kısaca P4C işbirlikçi (collaborative), yaratıcı (creative), özenli (caring), eleştirel (critical) temeline dayanır. Çocuklara yöneltilen sorularla çocukların düşünmesini sağlayan, felsefi araştırmayı dersin merkezine koyarak öğretme ve öğrenmeye yönelik bir yöntemdir. Çocuklar İçin Felsefe (Philosophy for Children), Amerikalı filozof Prof. Matthew Lipman’ın “Soruşturan Topluluk” oluşturma fikriyle ortaya çıkmıştır. Soruşturan Topluluk Modeli’ne göre sınıf ortamı, katılımcılarının bilgiyi şekillendirerek soruşturduğu bir topluluk olarak düşünülür. Bu yüzden, Çocuklar için Felsefe oturumunu yöneten kolaylaştırıcı, bilgiyi aktaran değil, çocukları düşünmeye, konuşmaya ve soruşturmaya teşvik eden kişilerdir. Çocuklar bu oturumlarda pasif bir alıcı değil aktif bir üreticidir.
Çocuklar İçin Felsefe oturumlarında çocuklar felsefe tarihinden filozofların düşüncelerini öğrenmezler, fakat felsefi düşünür ve felsefe yaparlar. Çocuklar felsefi bir problemi tetikleyen bir uyaran (hikaye, fotoğraf, düşünce deneyi, video, nesne, vb.) etrafında bir araya toplanır. Topluluğun ortaya çıkardığı sorular etrafında topluluk cevaplar aramaya, soruşturmaya, düşünmeye ve felsefe yapmaya yönlendirilir.
Çocuklar İçin Felsefe, işbirlikçi diyaloglar ve yansımalar şeklinde felsefi sorgulama yoluyla çocuklarda ve gençlerde bilişsel ve sosyal becerileri destekler. Bu yaklaşım, düşünme ve iletişim becerilerini geliştiren akademik kazanımlarını destekleyen yenilikçi bir eğitim anlayışı olarak kabul edilir.
Çocuklar İçin Felsefe’nin kazanımları öncelikle, çocukların nitelikli düşünme becerilerinin gelişmesine katkı sağlar. Çocukların akıl yürütme, kavram oluşturma, bağlantı kurma, varsayımsal düşünme, yorumlama, doğru soru sorma, soyutlama becerileri gelişir. Aynı zamanda çocukların iletişim becerileri gelişir. Başkalarını dinleme ve kendilerini ifade etmelerini destekler. Çocukların sabır, kendine güven öz saygı gelişiminde de pozitif bir etkisi vardır. Çocuklar fikirlerini kişiselleştirmemeyi, cesurca fikirlerini ifade etmeyi öğrenir.
Çocuklar İçin Felsefe, tüm disiplinlerde kullanılmak üzere tasarlanan, çocukların ve gençlerin küresel vatandaşlar olarak bakış açılarına ve deneyimlerine değer veren bu diyalog odaklı yöntem, dünya çapında yıllardır uygulanan UNESCO tarafından onaylanan pedagojidir. Dünyada bu alanda yapılan bilimsel çalışmalarla çocukların bilişsel ve duyuşşal gelişimine katkısı kanıtlanmıştır. Soruşturan Topluluk Modeli birçok ülkede müfredata girmiş ve çalışmalar devam etmektedir. Bugün dünyada 50 farklı ülkede P4C pedagojisi uygulanmaktadır. UNESCO, Education Endowment Foundation gibi kurumlar P4C konusunda araştırmalar ve raporlar yayınlamaktadır.
Düşünce Laboratuvarı, öğretim kurumlarında çocuklar, gençler için yaratıcı ve düşünce odaklı etkinlikleri düzenlemek üzere Gökçe Ünel Şenol tarafından kurulan bir platformdur. Düşünce Laboratuvarının misyonu; eğitimin kalbine anlayış, bilgelik ve gelişim getirmektir. Vizyonu ise anaokulundan ortaöğretime uzanan öğrenme aşamasında felsefi soruşturma yoluyla bilişsel ve sosyal becerileri kazandırmak ve bu sayede kendilerini, dünyayı, deneyimlerini ve diğer insanları anlamalarını derinleştirme fırsatı sağlamaktır. Düşünce Laboratuvarında çocukları ve gençleri felsefe ile tanıştırıp onların düşünmelerini sağlamak hedeflenmiştir.
Açık Atölye © 2024 Tüm Hakları Saklıdır.